برگزاری دوره آموزشی منابع انسانی و اهمیت آن در سازمانها و شرکتها توسط دکتر بهزاد ابوالعلایی در شرکت صنایع مس شهید باهنر
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع مس شهید باهنر در اردیبهشت ماه ۹۸ دوره آموزشی منابع انسانی، اهمیت و جایگاه آن در سازمانها با حضور دکتر ابوالعلایی و مدیران و رؤسای این شرکت برگزار گردید .
اهم موارد اشاره شده در این سمینار :
مدیریت به معنی توانایی تبدیل کردن منابع به مطلوبیت است. منظور از مطلوبیت ، ارزش است که می تواند تولید ، خدمت ، به دست آوردن سهم بازار ، کیفیت یا امثالهم باشد. بین منابع انسانی و سایر منابع تفاوت هایی وجود دارد. منابع انسانی ، یکی از منابع در اختیار است .
مدیریت عملکرد
مدیریت عملکرد بدین معنی است که یک مدیر چگونه می تواند عملکرد کارمندان خود را بهبود دهد؟ این کار مدیریت عملکرد نام دارد.
۱-عملکرد افراد تابع استعداد آن ها است .
نشانه های استعداد چیست؟ کلمه SIGN یعنی نشانه و علامت. استعداد چهار نشانه دارد که با حروف این واژه شروع می شود. واژگان اصلی عبارت هستند از : Successes,Instincts,Growth,Need.
- موفقیت های گذشته : موفقیت به صورت جمع اشاره شده است ، چرا که شاید یک موفقیت وجود داشته باشد و آن موفقیت صرفا بر اساس شانس به دست آمده باشد. ولی زمانی که عملکرد گذشته افراد نشانگر موفقیت ها باشد ، این تکرار موفقیت بیانگر تناسب است.
- غریزه ها : غریزه به معنای این است که انجام کار به صورت داوطلبانه انجام می گیرد ، کاری که با کشش درونی و نه به اجبار انجام می شود. و با انجام آن لذت حاصل می شود.
- رشد کردن ، زود یاد گرفتن : تدقیق در این مورد که افراد در شرایط مشابه ، چه چیزهایی را زودتر از بقیه یاد می گیرند؟ نشان دهنده رشد یافتگی در آن زمینه است.
- آرزوها و نیازها : این مورد همان « ای کاش های » افراد را شامل می شود. نیاز ، نیمه گمشده افراد است.
۲– دومین عامل مؤثر در عملکرد ، دانش و مهارت است . این دانش و مهارت سوار بر استعداد است. به عبارت بهتر ، مکمل استعداد است.
۳– عامل سوم ، ابزار و منابع است . اگر ابزار و منابع وجود نداشته باشد ، در عملکرد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ فردی مستعد ، که از دانش و مهارت لازم نیز بهره مند شده است ، اگر ابزار ، منابع ، اطلاعات و تجهیزات لازم را برای انجام کار در اختیار نداشته باشد چه خواهد شد؟ فقدان ابزار به طور قطع در عملکرد تأثیرگذار خواهد بود.
شایستگی دارای سه پایه به نام های دانش ، مهارت و خلقیات شخصی است. دانش با دوره های آموزشی کسب می شود و مهارت نیز با تجربه کردن حاصل می شود. اما خلقیات شخصی با دوره آموزشی تغییر نمی یابد.
۴– اعطای فرصت و اختیار از دیگر عوامل مرتبط با عملکرد است . شاید بتوان گفت یکی از معانی توانمندسازی همین است. توانمندسازی یعنی Empowerment. به این معنی که به افراد قدرت دهد. این مفهوم ، محدود نکردن افراد و اعطای قدرت ابتکار و تصمیم گیری را مورد توجه قرار می دهد.
۵– پنجمین و پیچیده ترین متغیر در ارتباط با عملکرد ، انگیزه است . انگیزه به شدت در عملکرد تاثیرگذار است.
۱۲ عامل برای بهبود بهرهوری نیروی کار توسط گالوپ منتشر شده است. کارفرما میتواند با روشن نمودن اهداف، برنامهها و انتظارات و فراهم نمودن ابزار، منابع، اختیارات و اطلاعات، دو بهانه نمیدانستم و نمیتوانستم را از نیروی کار خود بگیرد. مهمترین عامل افزایش بهره وری در نیروی کار تناسب شخص با شغل است. باید هر فرد را متناسب با تواناییهایش سر جای خود قرار دهیم. افردی میتوانند اهدافشان را محقق کنند، که با شغلشان مانند قفل و کلید باشند.
انسانها برای خوب کار کردن نیاز به انگیزه دارند. مهمترین ابزار ساختن فرهنگ از جمله فرهنگ بهرهوری تشویق و پاداش است.
وی گفت: انسانها ابزار نیستند. به شخصیت انسانی کارکنان خود توجه داشته باشید. به آنها کمک کنید تا به شما کمک کنند. فرصتهای رشد و ارتقا را برای آنها فراهم کرده و از ایده و ابتکاراتشان استقبال کنید.
با تشکر از واحد آموزش ( اقای سلطانی و خانم شریفی )
رزومه دکترابوالعلایی:
دارای دکترای مدیریت دولتی با گرایش مدیریت منابع انسانی
۱۷ سال سابقه مدیریت منابع انسانی در شرکت های خودرو سازی
مدرس دوره های کارشناسی ارشد سازمان مدیریت صنعتی
عضو گروه مشاوران علمی ماهنامه تدبیر
دبیر علمی چند کنفرانس ملی توسعه منابع انسانی
مشاور سازمان های بزرگ کشور